De nieuwste video vind je hier! Het vierde en laatste interview: Joost in Australie !

zaterdag 12 maart 2011

30 januari - 8 februari 2011 | Mighty marvelous Melbourne

Nou was ik natuurlijk altijd al een grote fan van Sydney, maar door ons tweede bezoek (in ons leven) aan Melbourne heb ik ook een grote waardering voor deze stad ontwikkeld.
Uiteindelijk hebben we hier zo'n 5 dagen gezeten en tussendoor de Great Ocean Road voor enkele dagen bezocht.
Melbourne en de Great Ocean Road hebben we zo'n 3 jaar geleden op een tempo gedaan waar de meeste Chinezen en Jappanners nog "U" tegen kunnen zeggen...erg snel dus. We scheurden binnen 1 dag van Adelaide naar Melbourne en stapten onderweg even uit om wat foto's te maken van de 12 Apostles en dergelijke.
Dit jaar hadden we gelukkig wat meer tijd ervoor uitgetrokken, dus we leerden Melbourne ook wat beter kennen.
12 (of wat minder ;)) Apostles

We kwamen aan het eind van de dag na een tocht wat lange vlucht vanuit Broome (west Australie) in Melbourne aan. Vic Hall (nu blijkbaar veranderd van naam in Space hotel) had ik al een half jaar ervoor geboekt en wat ik erover had gelezen was dat het een simpele, hostel achtig verblijf zou worden. Wel konden we gelukkig ook kiezen voor een prive kamer, dus wat dollars extra hadden we daar wel over. De badkamers en toiletten deel je dan wel, ook waren er voorzieningen als een keuken en een kleine bioscoop.
Goed, wij kwamen aan op Melbourne Airport..en reden met een extra grote taxi (mede door de meegesleurde surfplank) richting het centrum. Zo'n 80 dollar armer (ja het was blijkbaar best een afstand vanaf het vliegtuig, dus wees gewaarschuwd) stopten we voor het hotel/hostel.
Houten schotten, uitstekende electriciteits draden en het uiterlijk van een huis uit de krottenwijken van Sri Lanka.. ging er ineens een lampje bij me branden dat er op de website van het hotel had gestaan: Werkzaamheden vanaf januari 2011!
Dat hield dus blijkbaar in dat de gehele receptie was getransformeerd tot alleen een balie met een beteuterde werknemer erachter en het plafond en de rest van de hal totaal gestript waren.We kwamen uiteindelijk in onze kamer terecht, wat over het algemeen prima maar basic was. In de nacht bleek blijkbaar dat de gemiddelde leeftijd in Vic Hall 20 jaar was...en waarschijnlijk allemaal voor de eerste keer alleen op reis waren...Als een oud besje heb ik de hele nacht wakker gelegen door het rennende grut en hun geschreeuw over de gang. Ik besefte dat ik toch misschien wat te oud werd voor een hotel als dit. Steef slaapt als altijd overal doorheen dus die is nooit te oud om in een hostel te slapen;).

Toen om klokslag 8 uur in de ochtend (wanneer de kinderen allemaal eindelijk lagen te slapen) de werkzaamheden in het hotel weer begonnen (geboor direct onder onze kamer) besloten we maar te gaan klagen. Gelukkig hebben we de twee nachten erna in een kamer helemaal boven in het gebouw kunnen zitten. Voor hetzelfde budget bedrag inclusief (schone) badkamer en luxere kamer en exclusief kinderachtig gedrag op de gang.
Je raadt het al, ik werd ook weer een jaartje ouder;) dus ik vierde mijn 29e verjaardag in Melbourne wat Nederlandse oud huisgenoten uit Sydney. Ook onze voormalige huisbaas uit Sydney, die nu in West Australie woont, kwam speciaal over voor ons...en zo konden we een vluchtige 24 uur met elkaar doorbrengen. 

Enkele hoogtepunten in Melbourne waren zeker het bezoeken van de Melbourne Gaol (wat je dus uitspreekt als jail gewoon, maar waar we na 10 keer het woord letterlijk als g-a-o-l te hebben uitgesproken pas achterkwamen). Echt een indrukwekkende omgeving, met verhalen over veroordeelden...sommigen onterecht en anderen welverdiend.

Als je ooit nog de film "Ned Kelly" kan gaan kijken (kopen/ downloaden) dan zie je het verhaal van de meest bekende veroordeelde die in de Melbourne Gaol heeft gezeten (en is opghangen). De nu overleden Australische Heath Ledger speelt erg goed de rol van Ned Kelly in deze film. Wij ervaarden ook hoe het was om een gevangene te zijn in een klein rollenspel met een beambte (die het angstwekkend goed speelde).
De gratis tram die een rondje door het centum rijdt brengt je gemakkelijk naar de main touristic spots, super dat zoiets bestaat in zo'n grote stad. Het aquarium lieten we toch maar even voor wat het was, omdat de prijzen voor zo'n uitstapje altijd een beetje tegenvallen helaas. Met de Nederlandse vrienden bezochten we nog het Eureka Skydeck, een erg hoog gebouw waar je uitzicht hebt over bijna heel Melbourne. Ook kan je ervaren hoe het voelt om ineens de grond onder je te zien wegvallen....en je de auto's heeeel klein onder je door ziet rijden.

Melbourne heeft erg veel toeristische, culinaire, bezienswaardige en muzikale attracties en ik moet zeggen dat een kleine week nog veel te kort was om een goede indruk van de stad te krijgen. Met pijn in mijn hart moesten we Melbourne inruilen voor de nieuwe reis naar Nieuw Zeeland. De volgende keer als ik weer in Australie terugkeer zal ik zeker voor een langere tijd in Melbourne verblijven, omdat ik voor mijn gevoel zoveel meer in de stad had kunnen doen!

Nogmaals; www.thatsmelbourne.com.au is een super site waar je veel informatie en leuke tips uit kunt halen als je in Melbourne bent. Ook staan daar de podcasts op, zodat je door middel van de mp3 files te downloaden en op je mp3 speler te zetten...je een prive rondleiding door verschillende delen van de stad kan krijgen..GRATIS. Ik baal er persoonlijk wel van, want ik heb ze gedownload maar uiteindelijk niet de wandeling gedaan, omdat we er gewoon geen tijd voor hebben gehad.
Ook hebben we door te mailen naar een Australisch tv programma wat ik altijd kijk in Nederland (door de afleveringen te downloaden), bij een live tv uitzending gezeten! The 7PM project is een dagelijks nieuwsprogramma en wordt iedere dag opgenomen in Melbourne met een live publiek (waar wij er die dag twee van waren :)).
Zo zie je maar, door gewoon te mailen kun je echt hele leuke dingen doen...als het maar in je opkomt en je actie onderneemt. Helaas mochten we geen foto's maken en onze telefoons moesten gelijk uit bij binnenkomst van de studio's, dus het is alsof we er nooit zijn geweest. ;) Toch heb ik enkele (voor mij) bekende Australiers gezien...wat helemaal bizar is omdat ik ze normaal gesproken vanuit ons huisje in Zwijndrecht op de computer zag. Voor hun waren we gewoon wat Australiers die naar de studio waren gekomen...toch grappig.

Ja, Melbourne heeft wel een speciaal plekje gekregen en ik hoop dat ik er ooit weer terug zal keren om er weer heerlijk uit eten te gaan..of ergens op een rooftop mijn verjaardag te vieren met een drankje. Met uizicht op het zakencentrum en de verlichte hoge gebouwen uiteraard.... ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren op bovenstaand bericht kan hieronder! Liever persoonlijk contact? Stuur een mailtje naar stefanlieve@yahoo.com