De nieuwste video vind je hier! Het vierde en laatste interview: Joost in Australie !

vrijdag 14 januari 2011

Oud en nieuw in Perth 27 december 2010- 1 januari 2011

Na de kerstdag(en) in Perth te hebben gevierd, hadden we nog tot 29 december om op wat campings te overnachten. De 29e kwam namelijk een van de twee vrienden van ons aan op het vliegveld, die oud en nieuw met ons zouden gaan vieren. Om de stad weer een beetje te ontvluchten, besloten we daarom wat naar boven te rijden richting Lancelin.
Lancelin was een paar uur rijden vanaf Perth centrum en de weg er naar toe was wederom door uitgestrekte landschappen. Erg warm was het die dag, zo'n 41 graden. Lancelin staat bekend om haar goede windkrachten waarvan veel windsurfers graag gebruik maken. De kust van de plaats Ledge Point tot Lancelin is daarom ieder jaar in begin januari de plek waar een grote windsurf wedstrijd wordt gehouden. Wij waren er net een week te vroeg, jammer.
De camping was, zoals we al vreesden, erg vol..het was immers nog vakantie voor de Australiers en velen hebben sta-caravans op parken zoals deze. Compleet met flatscreen tv, uitklapbare slaapcabines en eigen BBQ's komen ze de vakantie weken wel door. Behalve wat langs de kust te lopen en dat ik daar naar de kapper ben gegaan, hebben we voor twee dagen niet zoveel gedaan. Het was er ook veel te warm voor! Steef deed nog een poging om te surfen, alleen waren de golven te wild en 'soppig'.
Toen was het tijd om vriend M. van het vliegveld in Perth te gaan halen. We stonden die ochtend om 5 uur op, omdat hij al om kwart over 7 in de ochtend aankwam vanuit Hong Kong. M. stond te wachten buiten toen we aan kwamen rijden en toevallig (toeval bestaat niet;)) was hij buiten een Afrikaanse zakenkennis tegengekomen. Op het vliegveld in Perth....om 7 uur in de ochtend....what are the odds....?
Nadat we deze meneer helaas moesten teleurstellen dat we hem niet ergens konden afzetten (met koffers), konden wij op weg. Daar zaten we dan, 3 mensen gepropt in een bomvolle 4WD met bed en camping toebehoren. M. kwam namelijk ook met een grote koffer en 2 stuks handbagage aanzetten haha. Ach...het was even passen en meten, maar het kwam goed.
Quinns Rocks Caravan Park
Om weer even uit Perth te ontsnappen en M. gelijk al kennis te laten maken met het goede Australische weer en de mooie blauwe zee, reden we eerst naar North Beach bij Perth. Surfplank gehuurd en de heren konden de komende 10 dagen heerlijk samen spelen.

Die avond hebben we op een camping gestaan in Quinns Rocks en M. viel zeker met zijn neus in de boter, want we hadden een geweldige plek aan zee. M. stortte overigens eind van de dag redelijk in met een jetlag, dus die hebben we in zijn tentje laten liggen tot het avondeten.

30 Januari, kwam vriend W. uit Nederland aan, waarmee ik stage heb gelopen in Sydney twee jaar terug. W. had al een weekje in Sydney gezeten, dus die had gelukkig geen jetlag meer. Grappig om ook weer samen in Australie te zijn :) Hij zou alleen vroeg in de ochtend aankomen, maar had zijn vlucht gemist en kwam daarom pas heel laat in de avond aan...... wij hadden daarom nog een dagje over om wat cultureels te doen!

In Fremantle heb je het " Marine Museum " en ook het Scheepvaartmuseum. Vooral voor Nederlanders erg interessant dat laatste, want er ligt een stuk van de Batavia in de tentoonstelling. Die liep zoveel jaar geleden tegen de klippen in West Australie. M. hees zichzelf nog in een schandpaal en dat stond hem best goed vonden wij ;).
We konden vanaf 2 uur inchecken in ons hotel en in de avond reden we naar het vliegveld om W. op te halen.

restje Batavia

Mooi, de beide heren waren er, dus in een nog vollere auto reden we richting ons hotel. Hotel Northbridge, in de buurt Northbridge in Perth had ik maanden terug al geboekt voor oud en nieuw. De website liet wat foto's zien, van een heel mooi koloniaal houten gebouw. Met een groot balkon die langs het hele gebouw liep (een soort veranda, maar dan op de eerste verdieping).
hotel Northbridge

Wij hadden de budget kamers geboekt voor 4 nachten, heerlijk om weer even binnen in een kamer te kunnen zitten zonder vliegen. Het budget gedeelte klopte aardig, alhoewel de kamers echt prima waren. We hadden een tv..een AIRCO..en voor de rest moest je alles delen. Vooral de "common room" ( de keuken in dit geval) was echt hilarisch. Geen gasstel of elektrisch kookstel, geen oven, wel een magnetron die het helaas niet deed. Wel een tv, een bankstel, een broodplank die al jaren niet was schoongemaakt en ja...de gootsteen daar kwam wel water uit ;). Helaas helaas, er zou dus in ieder geval niet gekookt kunnen worden in het hotel..of wacht eens... wij bedachten ons dat we onze gasstelletjes ook nog hadden! Uiteindelijk hebben we op het balkon gezellig kunnen koken haha, tja kamperen deluxe noemen we dat dan maar.
Maar ok, Hotel Northbridge was zeker een goede plek om 4 nachten te zitten als je budget wilt reizen.

met z'n vieren voor Perth CBD
Met oud en nieuw was Northbridge (de buurt) DE plek om deze avond te vieren..zo bleek. Een aantal podia met muziek, dans en optredens van artiesten zorgden voor entertainment en 1000en mensen kwamen hier op af. Om de avond maar even kort samen te vatten; gezellig gegeten samen,wat gedronken samen, gelachen om dronken mensen in het hotel, oud en nieuw in Sydney met vuurwerk om 9 uur alvast op de tv kijken, klaar maken om uit te gaan...en uiteindelijk was Lieve weer de partypooper..want ja...ik voelde me niet lekker :(. We hebben het nog wel gered tot in de stad, maar om 12 uur stonden we uiteindelijk met z'n 4en op straat in Northbridge. Aan onze linkerkant was een gevecht losgebarsten tussen wat aboriginal vrouwen (best heftig om te zien) en aan de rechterkant waren ze met een paar honderd man aan het aftellen voor het nieuwe jaar.
HAPPY NEW YEAAAAR! We hebben het met een grouphug van vier personen gevierd als een stelletje zwervers op straat in Northbridge, Perth. Ach je kan niet alles hebben in het leven en dit was op dat moment ook wel een speciaal moment. 4 Nederlanders weer samen in Perth. M. ging daarna nog even de bloemetjes (of de: flowers) buitenzetten en wij zijn met z'n 3en rustig terug naar het hotel gelopen. Onze rustigste oud en nieuw ooit .

Om 7 uur in de ochtend werden we nog wakker gebeld door het broertje van Steef, die was ' vergeten'  dat het al zo laat bij ons was...Tussen het vuurwerk, wat door te telefoon te horen was, kon Steef zich nog net verstaanbaar maken:
" ja Rut, jij ook een gelukkig nieuwjaar...welterusten jongen"

Reageren op bovenstaand bericht kan hieronder! Liever persoonlijk contact? Stuur een mailtje naar stefanlieve@yahoo.com